Jaki silnik wybrać do Iveco Daily?
Niespodziewane awarie pojazdów dostawczych to prawdziwa zmora przedsiębiorców z branży transportowej, logistycznej i nie tylko. Czy można im zapobiec? Ryzyko poważnych usterek z pewnością zminimalizuje odpowiedni rodzaj silnika w Iveco Daily. Producenci samochodów jeszcze mocniej dążą do unifikacji, czyli ujednolicenia pewnych rozwiązań. Wynika to z konieczności redukcji kosztów oraz przestrzegania norm emisji spalin.
Iveco Daily – jaki silnik wybrać?
Odpowiedź brzmi – to zależy. Aby wybrać odpowiedni model silnika do Iveco Daily, należy bowiem wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników. Jednym z nich jest dopuszczalna masa całkowita podwozia wraz z kabiną. I tak, w przypadku lżejszych wersji, używanych na krótszych, miejskich lub podmiejskich trasach, doskonale sprawdzi się jednostka 2,3 l. Do wyboru są trzy warianty mocy: 116, 136 oraz 156 KM. Każdy z tych silników wyposażony jest w automatyczną przekładnię Hi-Matic lub manualną skrzynię biegów. Lżejsza jednostka przekłada się na większą ładowność i oszczędność pojazdu. Poza tym 4-cylindrowy motor występuje w wersji z homologacją light-duty i heavy-duty – do bardziej wymagających zadań.
Podczas długich tras z pełnym obciążeniem i przyczepą bardziej oszczędne mogą się okazać większe silniki 3-litrowe. Dlaczego? Ze względu na wyższy moment obrotowy, który ma szczególne znacznie podczas jazdy w trudnych warunkach. W przeciwieństwie do mniejszej jednostki napędowej nie pracuje pod tak dużym obciążeniem. To z kolei przekłada się na trwałość silnika, a większa pojemność podnosi tolerancję napędu na znacznie obciążenia. Do wyboru mamy moce: 160, 180 i 210 KM.
Kiedy natomiast warto zdecydować się na silnik CNG do Iveco Daily? CNG to jednostka napędu zasilana sprężonym gazem ziemnym. Traktowana jest jako paliwo alternatywne. Charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym. Dzięki temu może pracować pod dużym obciążeniem. Znajduje również zastosowanie przy zasilaniu dodatkowego osprzętu. Doskonale sprawdzi się w pojazdach realizujących krótsze dystanse, które na noc wracają do bazy. Zaletą CNG są niższe koszty. Wiele firm posiadających liczne floty samochodów dostawczych (np. hurtownie, piekarnie) decyduje się na budowę własnej stacji tankowania CNG z sieci gazowej, co pozwala wyraźnie obniżyć rachunki za paliwo.
Czy warto zdecydować się na silnik turbo do Iveco Daily?
Jednym z najważniejszych parametrów, na które zwracamy uwagę, wybierając auto, jest z całą pewnością moc. Współczesne technologie nie uzależniają już tego parametru od pojemności silnika. Jak to możliwe? Za pomocą turbosprężarki z łopatkami o zmiennej geometrii, większego ciśnienia doładowania oraz modyfikacji oprogramowania silnika możliwe stało się wydobycie większej mocy z jednostek 2- i 2,3-litrowych.
Kiedy silnik turbo do Iveco Daily to nie do końca dobre rozwiązanie? Przede wszystkim mała pojemność silnika w połączeniu z dużą mocą stanowi zbyt duży wysiłek dla jednostki napędowej, który może skutkować awarią. Poza tym w wymagających warunkach przy pełnym obciążeniu silnik o mniejszej pojemności nie pracuje tak ekonomicznie jak model 3 l. Warto również pamiętać, że w Iveco Daily stosuje się jedną turbosprężarkę, która daje zadowalające efekty. Dlatego zastosowanie dwóch turbin może powodować droższe naprawy pogwarancyjne
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog