Jak odpowietrzyć układ paliwowy?
Data dodania: 11-04-2023
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog

Jak działa układ paliwowy? To proste! Wszystko zaczyna się od pompy zasilającej. To ona tłoczy paliwo ze zbiornika, prowadząc je przez filtr aż do pompy wtryskowej, która następnie dostarcza je na poszczególne wtryskiwacze. Tam dochodzi do odpowiedniego dozowania i rozpylania paliwa. Niekiedy jednak kierowcy napotykają trudności z uruchomieniem silnika. Jedną z przyczyn może być zapowietrzenie układu paliwowego. Po czym to rozpoznasz? Świadczą o tym słabsze osiągi auta – przyspieszenie oraz prędkość maksymalna – zauważalnie traci on moc i zaczyna szarpać.
Zapowietrzony układ paliwowy – czy to groźne?
Tak, jest to niezwykle ryzykowne zwłaszcza w przypadku nowych silników z układami wtryskowymi, których poszczególne części smarowane są paliwem. W takich jednostkach działanie “na sucho” może skutkować zatarciem się wtryskiwaczy i częściowym lub pełnym upośledzeniem ich funkcjonowania. A naprawa to wówczas kosztowna inwestycja.
Producenci jednostek napędowych i części układów paliwowych polecają dwie metody ich odpowietrzania. Pierwsza polega podaniu zasilania przez pompę. W zdecydowanej większości współczesnych modeli pojazdów zabieg ten sprowadza się do załączenia zapłonu, bez uruchamiania rozrusznika. Wystarczy kilkukrotnie powtórzyć tę czynność, powodując uzupełnienie brakującego paliwa w układzie, a jednocześnie wypompowując zalegające powietrze. Druga metoda to manualne odpowietrzenie, które możliwe jest jedynie w przypadku samochodów, gdzie obudowa filtra paliwa wyposażona została w specjalną pompkę.
Przyczyny zapowietrzenia układu paliwowego
Jednym z powodów może być próba uruchamiania samochodu z pustym zbiornikiem lub częste korzystanie z auta na tzw. rezerwie. Regularna jazda z niedostateczną ilością paliwa przyczynia się do szybszego zużycia podzespołów mechanicznych pojazdu. Pompa paliwa zaczyna zasysać powietrze i stopniowo ulega uszkodzeniu. Inną przyczyną zapowietrzonego układu paliwowego mogą być także nieszczelne przewody przelewowe oraz paliwowe. Ich wymiana powinna odbyć się możliwie najszybciej w profesjonalnym warsztacie samochodowych.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog